BLOG

Succesvol rekruteren in een krappe arbeidsmarkt

STIJN GYSEN | 14 AUGUSTUS 2023

Home » Recruitment Blog » Succesvol rekruteren in een krappe arbeidsmarkt

Het is niet meer uit het nieuws te houden. De krappe arbeidsmarkt, het tekort aan talent en werkgevers die mekaar beconcurreren voor de “witte raaf”. Toch zijn er nog veel mogelijkheden om die nieuwe medewerkers te vinden en te binden. Hoe dan? Hieronder 5 tips die je kunnen helpen bij het invullen van je vacatures.

Alvorens we de handvaten delen, deel ik eerst achtergrondinformatie met de laatste cijfers van de Belgische arbeidsmarkt.

Krapte op de arbeidsmarkt is voorlopig niet voorbij

Natuurlijk zijn er golfbewegingen in de economie waardoor het fluctueert, maar de krapte houdt aan. Recent las ik een bericht van het Steunpunt Werk dat tot en met 2050 de Belgische bevolking op arbeidsleeftijd vrij stabiel blijf. Langs de andere kant tekenen we meer en meer een mismatch op tussen het aantal werkzoekende werklozen t.o.v. het aantal openstaande vacatures (hetzij de spanningsratio) volgens datzelfde Steunpunt Werk.

In 2015 was de algemene spanningsratio nog 5.3, terwijl die eind 2022 gezakt is naar 1.7. Dit betekent dat er slechts 1.7 werkzoekende werkloze beschikbaar zijn voor 1 vacature. En afhankelijk van de soort functies en concurrentie kan die spanningsratio nog iets hoger of lager liggen. Dat heeft voor veel beroepsgroepen en sectoren tot gevolg dat het aantrekken van nieuwe medewerkers nog lang een lastige opgave blijft en dat ook de “passief werkzoekenden” dienen benaderd te worden om meer instroom te krijgen op de vacatures.

Succesvol werven: 5 tips

 1. Eenvoudig sollicitatieproces
Zorg dat je het de kandidaten zo makkelijk mogelijk maakt om te solliciteren. Een sollicitatieformulier met verplicht cv én uitgebreide motivatiebrief kost veel tijd en deze krappe arbeidsmarkt vraagt om snelheid van handelen. Anders loop je het risico dat je de kandidaten kwijtraakt aan andere bedrijven.

2. Grondig doelgroeponderzoek
Hoe goed ken je jouw doelgroep? Waar oriënteren zij zich voor een nieuwe baan en waar worden ze enthousiast van? Met een doelgroep analyse weet je precies hoe je de vacaturetekst moet opstellen om de ideale kandidaat aan te spreken.

3. Toegankelijke vacaturetekst
Schrijf je vacaturetekst toegankelijk en zorg voor herkenning en beleving. Daarnaast is het interessant om de vacature te verrijken met video’s en infographics om kandidaten maximaal te verleiden.

4. Slimme recruitmentsoftware
Maak gebruik van slimme recruitmentsoftware, zoals een ATS (Applicant Tracking System) om tijd en geld te besparen. Door middel van deze software is het eenvoudig sollicitaties te ontvangen, automatische e-mails te ontvangen, afspraken in te plannen, rapportages exporteren etc. Tegenwoordig is recruitmentsoftware toegankelijk geprijsd waardoor het ook interessant is voor een beperkt aantal vacatures per jaar.

5. Employer Branding
Zet in op een lange termijn focus en zorg voor een sterk werkgeversmerk. Hiermee creëer je meerwaarde voor de doelgroep en dus een aantrekkelijke werkgever waardoor kandidaten naar jou toekomen in plaats van andersom. Mooi bijkomend voordeel, het zorgt ook voor behoud van talent binnen je organisatie. Zorg dat de verwachtingen die geschept worden in een sollicitatieprocedure overeenkomen met de werkelijkheid zodat nieuwe medewerkers niet gauw weer weg zijn omdat de verwachtingen niet matchen.

Wil je meer weten of heb je hulp nodig bij het opzetten van je employer branding strategie? Neem gerust contact op.

Over de auteur


Stijn Gysen is Recruitmentpartner bij Primatch HR Groep België. Hij heeft een bewezen trackrecord in sales en businessdevelopment, waarbij recruitment een grote rol speelde.

Jeroen Bergen Managing Partner Primatch HR Groep