BLOG

Drie pijlers van een sterk werkgeversmerk

YAUMIL SMEELE | 2 APRIL 2024

Home » Recruitment Blog » Drie essentiële pijlers van een sterk werkgeversmerk
Waarom werken jobmarketing en search beter in combinatie met employer branding? Deze drie essentiële pijlers zijn met elkaar verbonden en versterken elkaar om een effectieve strategie voor het aantrekken van talent te vormen.

1. Job marketing

Job marketing is het actief promoten van vacatures om de juiste doelgroep te bereiken, met als doel zichtbaarheid te vergroten en hooggekwalificeerde kandidaten aan te trekken. Een effectieve strategie verbetert de vacatureconversie, wat leidt tot meer kwalitatieve sollicitaties.

2. Search

Search is het actief opsporen en benaderen van potentiële kandidaten. Het stelt u in staat proactief talent te vinden en aan te trekken, in plaats van te wachten op reacties. Search is effectief bij het invullen van lastige vacatures en draagt bij aan diversiteit in uw talentpool.

3. Employer Branding

Employer Branding is het actief opbouwen en onderhouden van je imago als aantrekkelijke werkgever. Het gaat om het creëren van een authentieke, consistente merkervaring die aansluit bij de waarden van medewerkers en potentiële kandidaten. Een krachtig werkgeversmerk verbetert de kwaliteit van aangetrokken kandidaten en bevordert het behoud van huidige medewerkers.

Drie essentiële pijlers in recruitment: jobmarketing, search en employer branding.

De voordelen van een sterk werkgeversmerk:

Een sterk werkgeversmerk vergroot de aantrekkelijkheid van vacatures, resulterend in meer en betere sollicitaties:

✅ Het verhoogt de respons op search-inspanningen door kandidaten sneller te laten reageren op een positief bedrijfsimago.

✅ Het draagt bij aan de effectiviteit van job marketing en search door een positieve kandidaatervaring te creëren, wat de kans vergroot op solliciteren, accepteren van aanbiedingen en aanbevelen van de organisatie.

✅ Het verbetert de zichtbaarheid op de arbeidsmarkt, waardoor het bereik van jobmarketingactiviteiten wordt vergroot.

✅ Een sterk werkgeversmerk zorgt voor een consistente boodschap over alle kanalen, wat de herkenbaarheid en het vertrouwen van kandidaten bevordert.

✅ Het draagt bij aan verhoogde retentie, waardoor de noodzaak van voortdurende job marketing- en search-activiteiten kan verminderen.

In een competitieve arbeidsmarkt is het dus essentieel om deze 3 essentiële pijlers te combineren. Samen helpen ze jou het juiste talent aan te trekken en te behouden. Heb je hierbij hulp nodig? Neem gerust contact met mij op via yaumil.smeele@primatch.be.

Over de auteur


Yaumil Smeele is Recruitmentpartner bij Primatch HR Groep België. Haar missie? Organisaties ondersteunen en in staat stellen de juiste talenten te vinden en binden die bijdragen aan het duurzaam succes.

Primatch België Partner Yaumil Smeele achter de laptop