BLOG

De zin en onzin van werven tijdens de zomer

STIJN GYSEN | 1 AUGUSTUS 2023

Home » Recruitment Blog » De zin en onzin van werven tijdens de zomerperiode

In de drukke wereld van werving en selectie is het een eeuwige vraag: moeten we wel of niet op zoek gaan naar nieuwe talenten tijdens de zomerperiode? Met de zon die schijnt en vakanties die worden genomen, lijkt het misschien niet de meest geschikte periode om nieuwe mensen te zoeken. Toch zijn er argumenten te vinden die zowel voor als tegen deze aanpak spreken.

In deze blog zullen we zowel de pro’s als contra’s benaderen:

Voordelen van het zoeken naar talent tijdens de zomerperiode

1. Vakantiemodus van de “latent” werkzoekenden
Mensen nemen op vakantie vaak tijd voor reflectie. Het kan zijn dat ze op zoek gaan naar alternatieven, via Indeed of LinkedIn bijvoorbeeld. Waarschijnlijk zal dit nog niet direct leiden tot sollicitaties. Maar je wilt wel aanwezig zijn in deze oriëntatiefase. Een goed argument om wel aanwezig te zijn gedurende de zomermaanden. Monitor vooral je traffic en minder je conversie voor het bepalen van je succes, want die is waarschijnlijk gewoon lager. Bedenk goed dat je doelgroep op het strand en aan het zwembad veel online is en je ze daar prima kan bereiken. Het is dan wel van belang dat je heel goed weet waar je kandidaten zich online bevinden.

2. Minder concurrentie
Tijdens de zomermaanden zijn veel organisaties minder actief bezig met hun werving en selectie. Dit betekent dat er mogelijk minder concurrentie is op de markt. Er worden ook minder vacatures geplaatst, hierdoor sta je langer op de eerste pagina’s op de job boards en is de concurrentie wat milder. Dat kan gunstig zijn. Als jouw organisatie dan net in die periode wel op die job boards of online actief is en op zoek is naar nieuw talent, zou het de kans kunnen vergroten om toptalent aan te trekken.

3. Een mogelijk grotere pool van studenten
Veel studenten voltooien hun studie of stage in de zomermaanden en zijn klaar om de arbeidsmarkt te betreden. Als jouw bedrijf op zoek is naar jong talent, kan de zomer een uitstekende periode zijn om net afgestudeerden aan te trekken voor stage- of starterposities.

4. Flexibiliteit
Hoewel sommige medewerkers op vakantie kunnen zijn, zijn anderen misschien juist op zoek naar nieuwe kansen op de arbeidsmarkt. Door openstaande vacatures aan te bieden tijdens de zomer, kan je net die mensen aantrekken die op zoek zijn naar een frisse start en klaar zijn om te starten zodra hun vakantieperiode voorbij is.

Nadelen van het zoeken van talent tijdens de zomerperiode

1. Verminderde beschikbaarheid
Weet dat de traffic op job boards over het algemeen minder is tijdens de zomervakantie. Vacatures krijgen dus minder aandacht van werkzoekenden. Veel potentiële kandidaten zijn mogelijk niet beschikbaar vanwege vakantieplannen. Hierdoor kan het moeilijker zijn om interviews in te plannen en het aanwervingsproces soepel te laten verlopen.

2. Minder bereidheid om van job te veranderen
Mensen zijn vaak terughoudend om van job te veranderen tijdens de zomerperiode, vooral als ze hun huidige baan als stabiel beschouwen. Dit kan het aantal actief zoekende kandidaten verminderen en het vinden van de juiste persoon voor een bepaalde functie bemoeilijken.

3. Trager wervingsproces
Door de verminderde beschikbaarheid van kandidaten kan het wervingsproces langer duren dan normaal. Het kan meer tijd en inspanning vergen om geschikte kandidaten te vinden en te screenen, wat kan leiden tot vertragingen in het invullen van cruciale functies.

Het zoeken naar nieuwe kandidaten tijdens de zomerperiode heeft zowel voor- als nadelen. Het kan een gunstige tijd zijn om talent aan te trekken met minder concurrentie en toegang tot pas afgestudeerden. Tegelijkertijd kan de verminderde beschikbaarheid van kandidaten en de trager verlopende wervingsprocessen uitdagingen met zich meebrengen.

Het belangrijkste is om de specifieke behoeften en doelen van je organisatie in overweging te nemen vooraleer je beslist of je actief op zoek gaat naar nieuwe kandidaten tijdens de zomerperiode.

Hoe goed ken jij jouw doelgroep?

Maar vooral ken je doelgroep. Is jouw doelgroep vakantie gebonden? Dan zou ik de campagne klaarzetten voor eind augustus. Is je doelgroep niet vakantie gebonden dan is er geen belemmering om de werving nu op te starten en tijdens de zomer te laten lopen. Maar houd er dan rekening mee dat je doelgroep in het voor en na seizoen weg zal zijn en dat je daar minder conversie door kan krijgen.

Zorg daarnaast ook dat je bereikbaar blijft. Is je eigen organisatie moeilijk bereikbaar of in staat opvolging te geven aan reacties dan kan je het beste geen wervingscampagne opstarten tijdens die periode.

Fijne zomer allemaal en veel succes met het werven!

Wil je meer weten over waar je je kandidaten kan vinden, neem dan contact op.

Over de auteur

Stijn Gysen is Recruitmentpartner bij Primatch HR Groep België. Hij heeft een bewezen trackrecord in sales en businessdevelopment, waarbij recruitment een grote rol speelde.

Jeroen Bergen Managing Partner Primatch HR Groep