BLOG

De kracht van een recruitmentscan

STIJN GYSEN | 29 FEBRUARI 2024

Home » Recruitment Blog » De kracht van een recruitmentscan
In België wordt er vaak nog op een klassieke manier aangeworven: we hebben mensen nodig, schrijven een vacature uit met een ellelange wishlist, plaatsen die vacature vervolgens op verschillende media- en jobkanalen en wachten af…

Vervolgens stellen we vast dat er nauwelijks kandidaten op reageren en schakelen we externe organisaties in die voor ons op zoek moeten gaan naar de “ideale kandidaat”. Met andere woorden we schieten maar wat in het rond in de hoop iets te raken en schakelen dan pas hulp in.

Evaluatie van je huidig rekruteringsproces

En wat heeft dit dan allemaal te maken met een “recruitmentscan” hoor ik je denken? Wel, als je vooraf een rapport zou krijgen over de belangrijkste elementen die nodig zijn om meer kandidaten te verleiden voor jouw vacature, zou je dit dan niet willen weten? Jij bouwt toch ook geen huis zonder fundamenten of zonder plan? Een recruitmentscan kan daarbij helpen.

Een recruitmentscan is een grondige evaluatie van je huidig rekruteringproces. Het doel is om de sterke punten en verbeterpunten te identificeren, en om strategieën te ontwikkelen om deze verbeterpunten aan te pakken.

Wat houdt dat in?

Eén van de belangrijkste aspecten van een recruitmentscan is het analyseren van jouw employer branding. Een employer branding scan kan dan als basis dienen voor al je rekruteringsactiviteiten, ook voor het schrijven van een vacaturetekst. Het is belangrijk om te begrijpen dat een potentiële kandidaat misschien nog nooit van jouw organisatie heeft gehoord; de kans is groot dat de kandidaat niet precies weet wat jouw bedrijf doet.

Een ander cruciaal onderdeel van de recruitmentscan is het analyseren van de aantrekkelijkheid van jouw vacatureteksten. De toon van de vacaturetekst moet aansluiten bij wat jij als bedrijf met je werkgeversmerk wil uitstralen. Het is belangrijk om te zorgen dat lezers echt verleid worden door een tekst, zodat de tekst aanzet om meer informatie op te zoeken over uw bedrijf en tot slot om te solliciteren.

Daarnaast is het belangrijk om te kijken naar het ganse proces vanaf het eerste moment dat een kandidaat met je organisatie in contact komt tot en met de onboardingsfase. We noemen dit de candidate journey. Technologie kan helpen om dit zo efficiënt mogelijk in te richten, denk hierbij aan een goed ingerichte werken-bij site of de inzet van HR- of rekruteringsoftware, AI, chatbots, …

Tot slot, een recruitmentscan moet ook kijken naar de resultaten van jouw rekruteringsactiviteiten. Het is belangrijk om doelen en statistieken in te stellen, zoals de bestede tijd per sollicitant, Cost per Hire, social media engagement, referralpercentage van werknemers, bezoekers naar vacaturepagina. Door deze statistieken te analyseren, kan je inzicht krijgen in de effectiviteit van jouw recruitmentstrategieën en waar verbeteringen nodig zijn.

Verkrijg waardevolle inzichten

Een recruitmentscan is een krachtig hulpmiddel dat je kan helpen om jouw rekruteringsproces te verbeteren. Het biedt waardevolle inzichten die je kunt gebruiken om jouw recruitmentstrategieën te verfijnen en om de beste talenten voor jouw organisatie aan te trekken.

Benieuwd naar opportuniteiten in jouw rekruteringsproces? Vraag een gratis recruitmentscan aan of contacteer ons voor meer informatie.

Over de auteur


Stijn Gysen is Recruitmentpartner bij Primatch HR Groep België. Hij heeft een bewezen trackrecord in sales en businessdevelopment, waarbij recruitment een grote rol speelde.

Jeroen Bergen Managing Partner Primatch HR Groep