Effectief aanwervingsplan
klantcase primagaz
Succesvolle aanwerving van medewerkers
Primagaz wilde hun aanwervingsbeleid herzien om zowel de kwaliteit van de aanwervingen te behouden als de kosten te verlagen. Primagaz België maakte grotendeels gebruik van externe rekruterings- en interimbureaus voor hun aanwervingen, wat leidde tot wisselend succes en hoge kosten per aanwerving. Ze zochten een partner om hen hierin te begeleiden.
wie is primagaz?
Primagaz België is actief is in de opslag en distributie van propaan, en biedt energie, warmte en comfort aan klanten in België en Luxemburg. Primagaz trekt volop de kaart van groene energie door in te zetten op de verdeling van biopropaangas. Als dochteronderneming van SHV Energy combineren ze de voordelen van een multinational met een familiale sfeer en korte beslissingslijnen. Primagaz is een financieel gezond bedrijf met 150 medewerkers dat ruimte biedt voor ontwikkeling en groei, met een bedrijfscultuur gericht op innovatie, veiligheid en het welzijn van hun medewerkers.
methode van aanpak
Voorbereiding
Na gesprekken met de CEO en de Operations- en HR-manager Marjan Horemans werd duidelijk dat er winst te behalen was door het aantrekkelijker maken van vacatureteksten, inzicht te krijgen in de doelgroep, het vereenvoudigen van het sollicitatieproces met behulp van recruitmentsoftware en de inzet van jobmarketing.
Uitvoering
1. Doelgroepanalyse per vacature: Door in gesprek te gaan met de huidige functiehouders en door extern onderzoek werd inzicht verkregen in de drijfveren, achtergrond, carrièreontwikkeling, oriëntatie op de arbeidsmarkt, interesses, gebruikte (social) mediakanalen en zoekgedrag van de doelgroep.
2. Herschrijven van vacatureteksten: De verkregen informatie uit de doelgroepanalyse werd gebruikt om vacatureteksten te herschrijven, zodat deze aantrekkelijker werden voor de beoogde kandidaten.
3. Creëren van jobvisuals: Er werden jobvisuals en infographics gemaakt met beelden die relevant zijn voor de doelgroep.
4. Gerichte advertenties: De vacatures werden geadverteerd op social mediakanalen waar de doelgroep actief is, en ook op betalende jobkanalen om zowel latent als actief werkzoekenden te bereiken.
5. Gebruik van recruitmentsoftware: Sollicitaties kwamen binnen via recruitmentsoftware, waardoor Primagaz deze gemakkelijk kon beheren en de preselectie van kandidaten kon uitvoeren.
Sleutelpositie sneller ingevuld
‘’Wat Primatch onderscheidt, is hun persoonlijke benadering en betrokkenheid. Ze hebben een uitgebreid netwerk en gebruiken innovatieve wervingsstrategieën om de beste kandidaten aan te trekken. Dankzij hun expertise hebben we meerdere sleutelposities succesvol kunnen invullen met getalenteerde professionals die perfect passen bij onze organisatie,’’ aldus Marjan Horemans.
Resultaten
In totaal werden 7 vacatures uitgezet (Accountmanagers, Technische Planner, Business Analyst, en Plantmanager, ICT-application Engineer, Director Operations)
– 5 vacatures werden reeds ingevuld en bij 2 vacatures zijn nog selectiegesprekken lopende.
– Gemiddelde doorlooptijd (aanwerving tot contract) van 41 dagen.
– Er werd een besparing van meer dan 55% per vacature (*) gerealiseerd
– Het rekruteringsproces werd verbeterd door aangepaste vacatureteksten, inzicht in de noden van de doelgroep, een geautomatiseerd rekruteringsproces en inzicht in de conversie van de wervingskanalen (sociale media + jobboards).
(*) Verhouding tussen kostprijs van een gemiddelde selectiefee inclusief kost preselectie uren HR/Hiring managers in vergelijking met kostprijs doelgroepanalyse, vacaturetekst herschrijven, jobvisuals, targetting social media + betalende jobboards en inclusief kost uren preselectie HR & hiringmanagers + kost recruitmentsoftware.
“De samenwerking met Primatch is van onschatbare waarde gebleken. Vanaf het allereerste contact werd duidelijk dat Primatch begrijpt wat wij nodig hebben. Men nam de tijd om onze bedrijfscultuur en de specifieke eisen van de functieprofielen grondig te begrijpen. Dit resulteerde in een uiterst efficiënte en gerichte zoektocht naar geschikte kandidaten.”
Meer lezen?
Met gerichte, slimme jobmarketing zet je de juiste media en middelen in om passende kandidaten te bereiken. Dat levert je niet alleen meer, maar vooral kwalitatieve sollicitaties op.